جوانان نویسنده در مقابل فتنه 88 خوش درخشیدند
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،'محمدرضا سرشار' - رهگذر-روز سه شنبه در همایش داستان كوتاه در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی افزود: از ابتدای انقلاب تاكنون شاهد لحظه های انفجاری و زودگذر در تحولات سیاسی و اجتماعی هستیم و معمولا وقتی داستان نویسان بخواهند این رویدادها را در قالب داستان های بلند و رمان درآورند، گاهی سال ها وقت لازم است و این مساله باعث می شود تا داستان نسبت به شعر از تحولات زمان عقب بماند.

وی ادامه داد: شعر پس از انقلاب از این نظر خوب درخشید و هیچ رویداد و فراز مهمی بعد از انقلاب رخ نداده كه ده ها شعر ارزشمند درباره آن سروده نشده باشد و گاهی با فاصله چند روز و حتی در همان روز شعری سروده می شد.

رهگذر با بیان اینكه اقتضای داستان آن نبوده كه زود بتواند عكس العمل نشان دهد، افزود: داستان كوتاه از آن نظر كه اندكی به شعر و غزل شباهت هایی دارد، می تواند در این لحظه های تاریخی نقش آفرینی كند و به تصویر وقایع بپردازد، همچنانكه در قضیه فتنه سال 88 نویسندگان جوان ما رو سفید از آب درآمدند.

این نویسنده حوزه ادبیات داستانی، همگرایی داستان كوتاه و فیلمنامه را یكی از ضرورت های امروزی دانست و گفت: داستان كوتاه بیشترین شباهت را به فیلمنامه دارد و بسیاری از فیلم های خوب سینمایی از داستان های كوتاه گرفته می شود. اگر نویسندگان احساس می كنند كه كتاب هایشان خوانندگان كمتری دارند، بهتر است با سینماگران همكاری كنند و آثار خود را در قالب فیلم ارایه كنند.

سرشار پیشینه داستان در دنیا را بیش از شش هزار سال عنوان كرد و گفت: داستان كوتاه از اوایل قرن نوزدهم در آمریكا بوجود آمد اما صحیح نیست كه بگوییم داستان را از غرب آموخته ایم. چون به اعتقاد بسیاری از كارشناسان، تمام ملت های كهن و دارای پیشینه فرهنگی از سابقه داستان برخوردار هستند.

وی با بیان اینكه نخستین قالب هنری كه توسط انسان شكل گرفته قالب داستان است، به تاثیرهای داستان اشاره كرد و یادآورشد: احساس لذتی پاك و توام با غنا یكی از تاثیرات مهم داستان است و تاثیر دیگر آن انتقال تجارب است.

این نویسنده از عبرت گیری به عنوان یكی دیگر از نتایج داستان یاد كرد و گفت: قرآن كریم عبرت گیری را به عنوان یك اصل برای داستان قرار می دهد و گاهی عبرت در قالب جملات كوتاه است و به همین دلیل داستان قالبی مناسب برای آشنا كردن توده مردم با معارف الهی است.

وی با بیان این كه از دوره مشروطیت به بعد در زمینه داستان دچار تغییر ذائقه شده ایم، گفت: داستان های گذشته ما داستان های درون مایه محور هستند در حالی كه داستان های بعد از این دوره تحت تاثیر فرهنگ اومانیستی غرب، شخصیت محور هستند.

سرشار گفت: همچنین داستان های گذشته گرایش به ایجاز داشتند مانند گلستان سعدی كه حتی نمی توانید یك كلمه به نثر سعدی اضافه كنید اما اكنون گرایش به تفصیل دارند و می توان دهها صفحه را از داستان حذف كرد،بدون این كه خللی ایجاد شود.

وی تاكید كرد: با مراجعه به متون كهن ادبی خودمان باید تعریف جدیدی از داستان ارایه دهیم. چه بسا گرایش جدیدی نسبت به داستان های كوتاه تر ایجاد شود.

همایش یك روزه داستان كوتاه را بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار كرد .

فراهنگ**1003**





:: برچسب‌ها: زرد , کودک , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: